Utilization of infographics for enhancing biology education

Thesis title: Využití infografiky pro efektivnější vyučování biologie
Author: Kareis, Jáchym
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hábová, Anna
Opponents: Špaček, Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá využitím infografiky za účelem efektivnějšího vyučování biologie. V teoretické části se práce zaměřuje na definování pojmů infografika a multimediální učení pro porozumění dopadu infografiky na výuku. Klíčovým obsahem práce je následný popis konkrétních principů a metod, které tvoří základní pravidla ke zhotovení funkční infografiky, jenž zahrnují relevantní složky z oblasti marketingu, UX designu, pedagogiky a grafického designu. V praktické části jsou informace z první části práce aplikovány k tvorbě nové infografiky jako učební pomůcky na konkrétní biologické téma. Funkčnost a efektivita vytvořené infografické učební pomůcky je poté testována proti textové učební pomůcce ve třídách vyššího gymnázia. Cílem testování je tedy prověřit kvalitu zpracování nové učební pomůcky a potvrdit nebo vyvrátit hypotézy stanovené na základě informací z teoretické části.
Keywords: učební pomůcka; efektivita výuka; infografika; biologie; grafika
Thesis title: Utilization of infographics for enhancing biology education
Author: Kareis, Jáchym
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hábová, Anna
Opponents: Špaček, Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores the use of infographics to teach biology more effectively. The theoretical part of the thesis focuses on defining the terms infographics and multimedia learning to understand the impact of infographics on teaching in a theoretical way. The key part of the thesis is the subsequent description of specific principles and methods that form the ground rules to produce functional infographics. This section include relevant components from marketing, UX design, education and graphic design. In the practical part, the information from the first part of the thesis is applied to to make a new infographic as a teaching tool on a specific biological topic. The functionality and effectiveness of the created infographic teaching aid is then tested against a text-based teaching aid in upper secondary school classrooms. Thus, the aim of the testing was to verify the quality of the new teaching aid and to confirm or refute the hypotheses established on the basis of the information from the theoretical part.
Keywords: teaching aid; inphografics; teaching afficiency; biology; graphic design

Information about study

Study programme: Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 1. 2024
Date of submission: 27. 6. 2024
Date of defense: 20. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/87109/podrobnosti

Files for download

    Last update: