Age Differences in the Perception of Emojis in Digital Communication

Thesis title: Věkové rozdíly ve vnímání emoji v digitální komunikaci
Author: Šebek, Roman
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou emotikonů v digitální komunikaci, přede-vším odlišným vnímáním různými věkovými skupiny obyvatelstva. Teoretická část práce popisuje pozadí vzniku emotikonů, včetně jejich historie a jejich používání v reklamách emailech a na sociálních sítích a jaké vlivy působí na jejich vnímání. V metodické části diskutuje, proč byla zvolena kvantitativní metoda dotazování právě jako ta, která se na příslušný výzkum bude hodit nejvíce. V praktické části je již deskripcí vyhodnocen vytvořený dotazník, přičemž pro každý vybraný emotikon je měřeno s jak velkou pozitivitou či negativitou respondenti vnímají a jak intenzivně na jejich emoce působí. Výsledkem práce je zjištění, že přestože mladší generace mnohem častěji emotikony používají, jejich emocionální vnímání i velikost prožitku intenzity je nižší než u starších generací.
Keywords: Emotikoni; dotazník; věk; digitální komunikace; Intenzita emocí
Thesis title: Age Differences in the Perception of Emojis in Digital Communication
Author: Šebek, Roman
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with the issue of emoticons in digital communication, especially the different perception by different age groups of the population. The theoretical part of the thesis describes the background of the emergence of emoticons, including their history and their use in email advertisements, on social networks and how they influences their perception. In the methodological part, it is discussesed why the surver quantitative method was chosen as the one that will be most suitable for the relevant research. In the practical part, the created questionnaire is already evaluated by description, while for each selected emoji it is measured how much positivity or negativity the respondents perceive (arousal) and how intensively it affects their emotions (valence). The result of the work is the finding that, although younger generations use emojis much more often, their emotional perception and the magnitude of the experience of intensity is lower than that of older generations.
Keywords: Emoji; survey; věk; digital communication; Intensity of emotions

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 12. 2023
Date of submission: 27. 6. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: