Age Differences in the Perception of Emojis in Digital Communication
Thesis title: | Věkové rozdíly ve vnímání emoji v digitální komunikaci |
---|---|
Author: | Šebek, Roman |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Novák, Michal |
Opponents: | Bína, Vladislav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá problematikou emoji v digitální komunikaci, především odlišným vnímáním různými věkovými skupiny obyvatelstva. Teoretická část práce popisuje pozadí vzniku emoji, včetně jejich historie a jejich používání v reklamách emailech a na sociálních sítích a jaké vlivy působí na jejich vnímání. V metodické části práce diskutuje, proč byla zvolena kvantitativní metoda dotazování právě jako nejvhodnější pro tento typ výzkumu. V praktické části je vyhodnocen vytvořený dotazník, přičemž pro každý vybraný emoji je měřeno s jak velkou pozitivitou či negativitou respondenti vnímají a jak intenzivně na jejich emoce působí. Výsledkem práce je zjištění, že přestože mladší generace mnohem častěji emoji používají, jejich emocionální vnímání i velikost prožitku intenzity je nižší než u starších generací. |
Keywords: | Emoji; dotazník; věk; digitální komunikace; Intenzita emocí |
Thesis title: | Age Differences in the Perception of Emojis in Digital Communication |
---|---|
Author: | Šebek, Roman |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Novák, Michal |
Opponents: | Bína, Vladislav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The diploma thesis deals with the issue of emojis in digital communication, especially the different perception by different age groups of the population. The theoretical part of the thesis describes the background of the emergence of emoticons, including their history and their use in email advertisements, on social networks and how they influences their perception. In the methodological part of the work of the application, why the quantitative method of questioning was chosen as the most suitable for this type of research. In the practical part, the created questionnaire is evaluated, while for each selected emoji it is measured how much positivity or negativity the respondents perceive (arousal) and how intensively it affects their emotions (valence). The result of the work is the finding that, although younger generations use emojis much more often, their emotional perception and the magnitude of the experience of intensity is lower than that of older generations. |
Keywords: | Emoji; digital communication; Intensity of emotions; survey; věk |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Management |
Department: | Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 31. 12. 2023 |
---|---|
Date of submission: | 15. 9. 2024 |
Date of defense: | 7. 11. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/87016/podrobnosti |