Analysis of comparison of in-store communication in hypermarkets of Albert and Kaufland retail chains and its influence on purchase behaviour

Thesis title: Analýza komparace in-store komunikace v hypermarketech retailingových řetězců Albert a Kaufland a její vliv na nákupní chování
Author: Kuděj, František
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá analýzou a komparací in-store komunikace v hypermarketech dvou retailingových řetězců Albert a Kaufland a jejím vlivem na nákupní chování zákazníků. Autor v ní definuje základní prvky in-store komunikace a její nástroje. Pojednává o jejích cílech a využití v praxi. Dále autor definuje další součásti komunikace v místě prodeje, definuje pojmy jako Merchandising, P.O.P. a P.O.S. Soustředí se také i na psychologickou stránku spotřebitele, na modely nákupního chování a na vjemy, které ovlivňují nákupní chování. Cílem práce je identifikovat a následně porovnat strategie in-store komunikace, které dané hypermarkety využívají a následně analyzovat jejich schopnost ovlivnit nákupní chování zákazníků. V empirické části autor vytvořil na SWOT analýzu pro oba hypermarkety a porovnal jejich in-store komunikační strategie. Výsledky kvantitativního výzkumu, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření potvrdily, že in-store komunikace hraje významnou roli při ovlivňování rozhodnutí zákazníků a že zákazníci považují za klíčové aspekty při nákupním rozhodování reklamní akce a slevy, vizuální prezentaci produktů a umístění produktů v prodejnách.
Keywords: In-store marketing; In-store komunikace; Merchandising; P.O.P./P.O.S.; Nákupní chování spotřebitele
Thesis title: Analysis of comparison of in-store communication in hypermarkets of Albert and Kaufland retail chains and its influence on purchase behaviour
Author: Kuděj, František
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the analysis and comparison of in-store communication in hypermarkets of two retail chains Albert and Kaufland and its influence on customers' shopping behaviour. The author defines the basic elements of in-store communication and its tools. It discusses its objectives and its use in practice. The author also defines other components of in-store communication, defines terms such as merchandising, P.O.P. and P.O.S. He also focuses on the psychological side of the consumer, on models of buying behaviour and on the perceptions that influence buying behaviour. The aim of the thesis is to identify and then compare the in-store communication strategies used by the hypermarkets in question and then analyse their ability to influence customer buying behaviour. In the empirical part, the author created a SWOT analysis for both hypermarkets and compared their in-store communication strategies. The results of the quantitative research, which was conducted using a questionnaire survey, confirmed that in-store communication plays a significant role in influencing customer decisions and that customers consider promotions and discounts, visual product presentation and product placement in stores as key aspects in their purchasing decisions.
Keywords: In-store marketing; In-store communication; Merchandising; P.O.P./P.O.S.; Consumer buying behaviour

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 9. 2023
Date of submission: 27. 6. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: