The impact of the utility of the purchased product on the consumer's subsequent willingness to spend money

Thesis title: Vliv užitečnosti pořízeného produktu na následnou ochotu spotřebitele utrácet peníze
Author: Zemánek, Robin
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je vyhodnotit, jak užitečnost již pořízeného produktu (použitý/nepoužitý), způsob pořízení produktu (dárek/zakoupený) a příjmy spotřebitele ovlivňují následnou ochotu spotřebitele utrácet peníze. Výzkum byl realizován formou experimentu 2 x 2, který je založen na modifikované replikaci studie 2a z původního výzkumu Koleyho a Reicha (2023). Data byly sbírána pomocí on-line dotazníku vytvořeného v Qualtrics. Pro operacionalizaci jednotlivých konstruktů byly použity validované nástroje. K analýze dat byly využity tři lineární regresní modely a MANCOVA. Byl prokázán vliv užitečnosti již pořízeného produktu na následnou ochotu spotřebitele utrácet peníze. Zároveň byl prokázán moderující efekt výše a zdroje příjmu ve vztahu mezi užitečnosti již pořízeného produktu a následných chováním při nákupu.
Keywords: konzumní společnost; plýtvání; spotřební chování; příjem; způsob pořízení produktu
Thesis title: The impact of the utility of the purchased product on the consumer's subsequent willingness to spend money
Author: Zemánek, Robin
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis aims to evaluate how unused utility (used/unused), product acquisition (gifted/purchased), and consumer income influence consumers' subsequent willingness to spend money. The research was conducted using a 2 x 2 experimental design based on a modified replication of Study 2a from the original research by Koley and Reich (2023). Data were collected using an online questionnaire created in Qualtrics. Validated instruments were used to operationalize each construct. Three linear regression models and MANCOVA were used to analyze the data. The influence of unused utility on consumers' subsequent willingness to spend money was confirmed. Moreover, results show the moderating effect of the amount and source of consumer income in the relationship between the unused utility and the consumer's subsequent willingness to spend money.
Keywords: consumer behaviour; waste; consumer society; method of product acquisition; income

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 3. 2023
Date of submission: 30. 6. 2024
Date of defense: 27. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85467/podrobnosti

Files for download

    Last update: