Implementation predictive customer churn model (Churn)

Thesis title: Implementace prediktivního modelu odchodovosti zákazníků (Churn)
Author: Srna, Matěj
Thesis type: Závěrečná práce - Institut celoživotního vzdělávání
Supervisor: Zimmermann, Pavel
Opponents: Karkošková, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
Obsahem této projektové práce je vytvoření a implementace predikčního modelu do datového skladu, který předpovídá, zda zákazník vykazuje známky možného ukončení služby. Základem pro tuto předpověď je vytvoření datového toku a integrace dat z několika primárních zdrojů, mezi něž patří analýza sentimentu z ticketů, metriky využívání služeb a kombinace základních údajů z CRM. Výstupy z predikčního modelu jsou zobrazovány v Power BI. Cílem modelu je identifikovat zákazníky s vyšší pravděpodobností odchodu a provést u nich aktivity k jejich záchraně, a to při zachování rovnováhy užitku a nákladů. Model by měl v konečném důsledku přinést snížení Churn a zvýšení tržeb.
Keywords: API; predikce; model; Python; odchodovost zákazníků; Churn; analýza sentimentu
Thesis title: Implementation predictive customer churn model (Churn)
Author: Srna, Matěj
Thesis type: Závěrečná práce - Institut celoživotního vzdělávání
Supervisor: Zimmermann, Pavel
Opponents: Karkošková, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
The scope of this project work is to create and implement a prediction model in a data warehouse that predicts whether a customer is showing signs of possible service termination. The basis for this prediction is the creation of a data stream and the integration of data from several primary sources, including sentiment analysis from tickets, service usage metrics, and a combination of basic CRM data. The outputs from the prediction model are displayed in Power BI. The aim of the model is to identify customers with a higher probability of churn and implement activities to save them, while maintaining a balance of benefits and costs. The model should ultimately result in reduced churn and increased revenue.
Keywords: API; model; predictions; Python; Churn; sentiment analysis; customer churn

Information about study

Study programme: Data & Analytics for Business Management
Type of study programme: Celoživotní vzdělávání studijní program
Assigned degree: MBA
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 12. 2023
Date of submission: 9. 3. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: