Analysis and Possibilities of Generative Artificial Intelligence in Grammar Schools in the Czech Republic

Thesis title: Analýza a možnosti využití generativní umělé inteligence na gymnáziích v ČR
Author: Žemlička, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Sudzina, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá možnostmi a výzvami spojenými s využitím generativní umělé inteligence (GAI) na gymnáziích v České republice. Cílem je zjistit, jak tuto technologii vnímají studenti, učitelé a vedení škol, jaké přínosy a rizika přináší do výuky a jaké jsou klíčové faktory ovlivňující její adopci. Práce kombinuje teoretický rozbor principů generativní AI a současných trendů ve vzdělávání s empirickým výzkumem, který zahrnuje dotazníkové šetření mezi studenty a pedagogy napříč českými gymnázii a případovou studii na konkrétní škole. Výzkum se zaměřuje na povědomí o GAI, konkrétní způsoby jejího využití, postoje k přínosům a rizikům a očekávání do budoucna. V praktické části jsou využity kvantitativní i kvalitativní metody – elektronické dotazníky a polostrukturované rozhovory – které umožnily získat komplexní pohled na problematiku. Dotazníky mapují míru znalostí, četnost a účel využití GAI, vnímané přínosy i obavy respondentů. Případová studie pak nabízí detailní vhled do zkušeností a postojů na jednom konkrétním gymnáziu. Práce přináší aktuální data o rozšíření generativní AI mezi studenty a učiteli, jejich motivacích i bariérách a přispívá k diskusi o budoucím směřování digitálního vzdělávání na českých středních školách. Závěrem jsou uvedena doporučení pro gymnázia ohledně efektivního využití generativní umělé inteligence ve výuce na gymnáziích.
Keywords: střední školství; gymnázium; generativní umělá inteligence; vzdělávání
Thesis title: Analysis and Possibilities of Generative Artificial Intelligence in Grammar Schools in the Czech Republic
Author: Žemlička, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Sudzina, František
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the possibilities and challenges associated with the use of generative artificial intelligence (GAI) in grammar schools in the Czech Republic. The aim is to find out how this technology is perceived by students, teachers and school administrators, what benefits and risks it brings to teaching and what are the key factors influencing its adoption. The thesis combines a theoretical analysis of the principles of generative AI and current trends in education with empirical research that includes a questionnaire survey of students and teachers across Czech grammar schools and a case study at a specific school. The research focuses on awareness of GAI, specific uses of GAI, attitudes towards its benefits and risks, and expectations for the future. In the practical part, quantitative and qualitative methods - electronic questionnaires and semi-structured interviews - are used to gain a comprehensive view of the issue. The questionnaires map the level of knowledge, frequency and purpose of GAI use, perceived benefits and concerns of respondents. The case study then offers a detailed insight into the experiences and attitudes at one particular high school. The thesis provides up-to-date data on the prevalence of generative AI among students and teachers, their motivations and barriers, and contributes to the discussion on the future direction of digital education in Czech secondary schools. It concludes with recommendations for secondary schools on the effective use of generative AI in secondary school teaching.
Keywords: generative artificial intelligence; grammar school; secondary education; education

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 3. 2024
Date of submission: 12. 5. 2025
Date of defense: 26. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/87968/podrobnosti

Files for download

    Last update: