Students’ Preferential Values in an Intercultural Comparison with an Application to International Trade

Thesis title: Preferenční hodnoty studentů v interkulturním srovnání s aplikací na mezinárodní obchod
Author: Pavlů, Václav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá hodnotovými orientacemi, kulturními preferencemi a postojem k autoritě u vysokoškolských studentů generace Z ve středoevropském prostoru, konkrétně v České republice a Spolkové republice Německo. Pomocí smíšené výzkumné strategie, která propojuje kvantitativní dotazníkové šetření (N=192) a kvalitativní analýzu deseti fokusních skupin (N=33), bylo cílem zkoumat míru, v jaké jsou hodnotové a kulturní vzorce determinovány národní příslušností, a do jaké míry dochází ke generační konvergenci v rámci vzdělané evropské mládeže. Zjištění výzkumu poukazují na výraznou míru hodnotové sbíhavosti, zejména v oblastech autenticity, sociální spravedlnosti, rovnosti, pracovních preferencí a environmentální odpovědnosti. Data indikují, že generační identita, společenský kontext a sdílené vzdělávací prostředí často převažují nad tradičními kulturními rozdíly mezi národními skupinami. Práce zároveň nabízí modelové hodnotové profily generace Z jakožto prediktivní nástroje pro oblast řízení lidských zdrojů, strategické značkové komunikace a mezinárodního managementu. V závěru je formulována výzva k systematickému a interdisciplinárnímu výzkumu hodnotových transformací v globalizovaném a digitálně propojeném světě.
Keywords: Interkulturní porovnání; Preferenční rámce; Generace Z; Hodnotová orientace
Thesis title: Students’ Preferential Values in an Intercultural Comparison with an Application to International Trade
Author: Pavlů, Václav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores the value orientations, cultural preferences, and attitudes toward authority among Generation Z university students in the Central European context, with a focus on the Czech Republic and the Federal Republic of Germany. Employing a mixed-methods research design that combines a quantitative survey (N=192) with a qualitative analysis of ten focus groups (N=33), the study investigates to what extent value systems are shaped by national affiliation and to what extent they converge across a transnationally educated youth. The findings reveal a significant degree of generational convergence, particularly in areas such as authenticity, social justice, equality, work-related preferences, and environmental responsibility. The data suggest that generational identity and a shared educational framework frequently outweigh traditional cultural distinctions between national cohorts. The thesis proposes applicable value-based profiles of Generation Z, offering practical implications for human resource management, strategic brand communication, and international organizational leadership. In conclusion, the study advocates for continued interdisciplinary research on the transformation of values in an increasingly globalized and digitally interconnected society.
Keywords: Intercultural comparison; Preferential frameworks; Generation Z; Value orientation

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 2. 2024
Date of submission: 27. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: