Simulace provozu klientského pracoviště zdravotní pojišťovny

Název práce: Simulace provozu klientského pracoviště zdravotní pojišťovny
Autor(ka) práce: Karbusická, Martina
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Dlouhý, Martin
Oponenti práce: Fábry, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Simulace je moderní nástroj pro zachycení a zjednodušení komplexního složitého systému a umožňuje sledovat dopady změn části systému na celý jeho chod. Cílem této práce bylo namodelovat současný chod systému a sledovat dopady změn experimentů modelu za účelem nalezení nového a lepšího řešení. V této práci byl sledován chod klientského pracoviště Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky, jehož simulace byla založena na reálných datech z května 2012. Simulace byla provedena pomocí softwaru Simul8. Z výsledků základního scénáře vyplývá, že v systému dochází ke hromadění požadavků a dlouhé době strávené ve frontě, a to především v době kolem poledne. V rámci experimentování s modelem bylo navrženo 8 scénářů, které upravují některé části systému. Výsledky z jednotlivých scénářů byly porovnány nejprve se základním scénářem, a poté i mezi s sebou. Jako nejvhodnější scénář byla vybrána varianta, která je vzhledem k základnímu scénáři lepší ve většině sledovaných parametrech. Parametr s nejhorší hodnotou v základním scénáři -- doba strávená ve frontě na běžnou přepážku -- se v novém scénáři zlepšil o 62 %. Tento scénář tak byl vybrán jako nové a lepší řešení.
Klíčová slova: simulace; zdravotní pojišťovna; Simul8; experimenty s modelem; simulační model
Název práce: Simulation of the client workplace of the health insurance company
Autor(ka) práce: Karbusická, Martina
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Dlouhý, Martin
Oponenti práce: Fábry, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Simulation is an advanced tool to capture and simplify a complex system and it allows to track the effects of changes in it to function of the entire system. The aim of the thesis was to model the current function of the system and monitor the effects of changes by experiments with the model in order to find a new and better solution. In this thesis, the running of the client workplace of Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR was monitored and the simulation was based on real data from May 2012. The simulation was performed using the software Simul8. The results of the base case show that the system leads to accumulation of entities and long time spent in the queue. Within experimenting with the model there were created 8 scenarios that modify some parts of the system. Firstly the results of the scenarios were compared to the base case and then they were compared with each other. The scenario that was chosen as the best, was better in most of parameters compared to the base case. The parameter with the worst value in the base case - time spent queuing for a normal counter - has improved by 62 % in the new scenario. This scenario was chosen as a new and better solution for the current system.
Klíčová slova: health insurance company; experiments with the model; simulation model; Simul8; simulation

Informace o studiu

Studijní program / obor: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra ekonometrie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 3. 2013
Datum podání práce: 30. 6. 2014
Datum obhajoby: 9. 9. 2014
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/42381/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: