Impact of income inequality on quality of tertiary education: Should professors from Cambridge thank to Robin Hood?
Název práce: | Effect of income inequality on quality of tertiary education: Should professors from Cambridge thank to Robin Hood? |
---|---|
Autor(ka) práce: | Jedlička, Roman |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Stroukal, Dominik |
Oponenti práce: | Nikolovová, Pavla |
Jazyk práce: | English |
Abstrakt: | Many factors influence quality of higher education. Current research mostly works with economic factors (GDP, higher education expenditures etc.). However, there are also publications that examine an impact of sociological aspects on quality of higher education. My research examined the impact of income inequality on quality of tertiary education. In the analysis of socioeconomic data of 76 countries I have proven that there is no linear relationship between income inequality and quality of tertiary education. According to my results the size of population, GDP per capita and being English speaking country are main drivers of quality of tertiary education. Modified model without outliers also shows that there is a positive effect of R&D expenditures on quality of tertiary education. |
Klíčová slova: | Tobit model; Income inequality; Education quality; Gini coefficient |
Název práce: | Impact of income inequality on quality of tertiary education: Should professors from Cambridge thank to Robin Hood? |
---|---|
Autor(ka) práce: | Jedlička, Roman |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Stroukal, Dominik |
Oponenti práce: | Nikolovová, Pavla |
Jazyk práce: | English |
Abstrakt: | Kvalitu vysokých škol ovlivňuje mnoho faktorů. Současný výzkum nejčastěji pracuje s čistě ekonomickými veličinami jako HDP, výdaje na terciární vzdělání atd. Objevují se ovšem i práce, které zkoumají vliv sociálních aspektů na kvalitu terciárního vzdělání. V této práci jsem zkoumal, jaký vliv na kvalitu terciárního vzdělání má rozdělení příjmů ve společnosti. Pomocí analýzy socioekonomických dat z 76 zemí se mi podařilo dokázat, že neexistuje lineární vztah mezi rozdělením příjmů ve společnosti a kvalitou terciárního vzdělání. Dále se mi podařily identifikovat hlavní veličiny, které ovlivňují kvalitu terciárního vzdělání -- velikost populace, HDP na obyvatele a fakt, že v dané zemi je hlavním jazykem angličtina. Modifikovaná verze modelu ukázala také pozitivní vliv výdajů na vědu a výzkum na kvalitu terciárního vzdělání. |
Klíčová slova: | Tobit model; Nerovnost příjmů; Giniho koeficient; Kvalita vzdělání |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Národohospodářská fakulta |
Katedra: | Katedra ekonomie |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 31. 10. 2013 |
---|---|
Datum podání práce: | 1. 6. 2014 |
Datum obhajoby: | 8. 9. 2014 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/45267/podrobnosti |