Nástup sociálních médií a jejich popularita přinesly nové způsoby interpersonální komunikace, došlo ke zjednodušení a urychlení sdělování informací, zároveň ale došlo k rychlejšímu a masivnějšímu šíření dezinformačního obsahu v online prostředí. Jelikož dezinformace představují aktuální problém, který se dotýká celé společnosti, je potřeba mu věnovat pozornost a adekvátně jej řešit. Detekce dezinformací je v tomto ohledu klíčová, nicméně se nejedná o lehký úkol, přístupy jsou různé a mají své ne... zobrazit celý abstraktNástup sociálních médií a jejich popularita přinesly nové způsoby interpersonální komunikace, došlo ke zjednodušení a urychlení sdělování informací, zároveň ale došlo k rychlejšímu a masivnějšímu šíření dezinformačního obsahu v online prostředí. Jelikož dezinformace představují aktuální problém, který se dotýká celé společnosti, je potřeba mu věnovat pozornost a adekvátně jej řešit. Detekce dezinformací je v tomto ohledu klíčová, nicméně se nejedná o lehký úkol, přístupy jsou různé a mají své nedostatky. Krom technického přístupu v podobě často diskutované automatické detekce dezinformací, existují i přístupy zaměřené na manuální detekci spoléhající se na lidskou intervenci a ruční ověřování obsahů stejně jako edukaci a rozvoj dovedností jedinců, které by jim právě měli pomáhat s detekcí dezinformací. Dříve realizované výzkumy naznačují, že jedním z přístupů řešení problému dezinformací, může být rozvíjení informační gramotnosti a jejich kompetencí; na což se blíže zaměřuje i tato práce. Práce představuje informační gramotnost jako nástroj řešení problému dezinformací a zkoumá vztah informační gramotností a detekce dezinformací. Empirický výzkum je prováděn formou online dotazníkového šetření. Na základě dostupné literatury byly stanoveny výzkumné otázky zaměřené na vliv kompetencí informační gramotnosti a informační gramotnosti jako celku na schopnost rozpoznat dezinformace. Otestování stanovených hypotéz sice potvrdilo vztah mezi informační gramotností a schopností rozpoznat dezinformace, nicméně opačný, než se předpokládalo. U dalších zkoumaných proměnných nebyl prokázán statisticky významný vliv a je proto potřeba dalšího zkoumání. |