Identifikace převažujícího chování uživatelů na webových stránkách a jeho vliv na návrh prvků webové stránky

Název práce: Identification of Predominant User Behavior on the Website and Its Impact on Designing Website Elements
Autor(ka) práce: Bartoš, Petr
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Stříteský, Václav
Oponenti práce: Eger, Ludvík; Jakubíková, Dagmar
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Understanding user behavior on websites and their interaction with web elements is crucial for proper website design and optimizing conversion paths, layout of page elements, and content placement in terms of usability and aesthetics. The dissertation aims to identify prevalent user behavior traits on websites and typical specifics of this behavior with potential implications for website design, arrangement of web elements, and content on web pages. The dissertation examines selected factors influencing user behavior on websites and how users behave during web browsing – how users utilize their memory, their ability to mentally recall information from web pages, how users visually perceive websites in terms of usability and aesthetics, how users scroll through a webpage, how users read on web pages and interact with active web elements. The dissertation presents the most commonly used research methods in usability testing of web pages. The work includes research on website user behavior and how UX designers approach this behavior in web and application design. The data collection methods were: 1. experiment investigating memory and four main phenomena related to the immediate recall of visual elements on the web – list-length effect, serial position effect, horizontal versus vertical presentation of information, expression of information in the form of symbols, text, and symbols with text; 2. Questioning (In-depth interviews with UX designers to ascertain the rules and principles followed by UX designers in designing web pages and applications). The research results indicate that memory performance in the recall experiment declined as the number of items increased, highlighting the challenges of memory retention, with recall rates decreasing from 92% for 5 items to 67% for 9 items. Interestingly, layout orientation (horizontal vs. vertical) did not significantly affect recall, but combining symbols and text proved the most effective format. Furthermore, a gender-based analysis revealed that men recalled more items than women. The qualitative analysis of interviews with UX designers suggests a ".CAD" (=DOTCAD) framework and recommendations for proper designing web and app design. This framework underscores the importance of user-friendly designs to reduce cognitive load, considering factors like user intent, mood, and reading behavior. This research's insights can greatly enhance future web and app designs. The findings in the dissertation provide valuable insights for UX designers, offering a roadmap to enhance user experiences, improve usability, and reduce cognitive overload. Incorporating these research-based schemas and principles into design processes can greatly impact the effectiveness of future web and app designs, leading to more user-friendly and engaging digital experiences.
Klíčová slova: human-computer interaction; user experience; user interface; web design; online consumer behavior; website usability
Název práce: Identifikace převažujícího chování uživatelů na webových stránkách a jeho vliv na návrh prvků webové stránky
Autor(ka) práce: Bartoš, Petr
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Stříteský, Václav
Oponenti práce: Eger, Ludvík; Jakubíková, Dagmar
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Porozumět chování uživatelů na webových stránkách a jejich interakci s webovými elementy je pro správné navržení webových stránek a optimalizaci konverzních cest, rozvržení prvků na stránce a umístění obsahu z hlediska použitelnosti a estetiky klíčové. Cílem disertační práce je identifikace převládajících rysů chování uživatelů na webových stránkách a typická specifika tohoto chování s možným dopadem na návrh webových stránek, rozložení webových prvků a obsahu na webových stránkách. Disertační práce zkoumá vybrané faktory ovlivňující chování uživatele na webových stránkách a jak se uživatelé chovají během prohlížení webových stránek – jak uživatelé používají svou paměť, jakou mají schopnost si vybavit v mysli informace z webových stránek, jak uživatelé vizuálně vnímají webové stránky z hlediska použitelnosti či estetiky, jak uživatelé posouvají stránku na monitoru (jak uživatelé scrolují na stránce), jak uživatelé čtou na webových stránkách a klikají na aktivní prvky webových stránek. V disertaci jsou představeny nejčastěji používané výzkumné metody při zkoumání použitelnosti webových stránek. Práce obsahuje výzkumy zaměřující se na chování uživatelů na webových stránkách a jak k tomuto chování přistupují UX designéři při návrzích webových stránek a aplikací. Mezi použité metody pro sběr dat byl využit 1. Experiment, kde byla zkoumána paměť a čtyři hlavní jevy spojené s okamžitým vybavením si vizuálních prvků na webu - efekt délky seznamu (tzv. List Length Effect), efekt sériové pozice (tzv. Serial Position Effect), horizontální versus vertikální prezentace informací, vyjádření informací ve formě symbolu, textu a symbolu s textem); 2. Dotazování (expertní rozhovory s UX designéry, kde byly zjišťovány pravidla a principy, které UX designéři dodržují a následují při návrzích webových stránek a aplikací). Výsledky výzkumu ukázaly, že výkonnost paměti klesala s rostoucím počtem položek, přičemž míra vybavených si položek klesla z 92 % u 5 položek na 67 % u 9 položek, dále bylo zjištěno, že orientace rozložení (horizontální vs. vertikální) významně neovlivnila schopnost rozpomenutí si uvedených položek, ale kombinace symbolů a textu se ukázala jako nejúčinnější formát. Analýza pohlaví ukázala, že muži si pamatovali více položek než ženy. Současně kvalitativní analýza rozhovorů s UX designéry přinesla komplexní ".CAD" (=DOTCAD) schéma a mnohá konkrétní doporučení a další schemata pro správný návrh webových stránek a aplikací. Navržená schémata zdůrazňují důležitost uživatelsky přívětivých návrhů, nutnou redukci kognitivní zátěže a zohledňuje faktory jako jsou záměr uživatele, skrolování a čtení, vizuální vjemy a další. Poznatky z tohoto výzkumu mohou významně přispět k vylepšení budoucích webových stránek a aplikací. Závěry v disertaci poskytují cenné poznatky pro UX designéry a nabízejí cestu k vylepšení uživatelských zkušeností, zvýšení použitelnosti a snížení kognitivní zátěže. Začlenění navržených schémat, doporučení a principů do procesu návrhu může významně ovlivnit efektivitu a uživatelskou přívětivost budoucích webových stránek a aplikací.
Klíčová slova: použitelnost; analýza použitelnosti; webové stránky; design webových stránek; user experience; uživatelské testování; ux

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra marketingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 8. 11. 2017
Datum podání práce: 11. 4. 2024
Datum obhajoby: 18. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/63792/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: