Faktory ovlivňující důvěryhodnost chatbotů

Název práce: Faktory ovlivňující důvěryhodnost chatbotů
Autor(ka) práce: Dyomina, Valeriya
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Kliegr, Tomáš
Oponenti práce: Chudán, David
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce zkoumá faktory, které ovlivňují důvěryhodnost chatbotů. Hlavním cílem bylo prostudovat existující literaturu o důvěryhodnosti chatbotů a identifikovat faktory, které by hypoteticky mohly mít pozitivní vliv na tuto důvěryhodnost. Na základě zjištěných informací byl vytvořen chatbot ve dvou verzích, z nichž jedna byla vysoce efektivní (odpovídala krátce a přesně), avšak nebyla antropomorfní (neměla lidského avatara, nepoužívala emoji a neměla pohlaví) a nebyla nastavena tak, aby při komunikaci zohledňovala faktory, jako jsou transparentnost, bezpečnost, nevyspělost technologie a odpovědnost. Druhá verze chatbotu obsahovala všechny výše uvedené faktory, ale její efektivita byla snížená. Následně dotazník vyplnilo 99 respondentů, aby se zjistilo, který z chatbotů je vnímán jako důvěryhodnější v různých kontextech a situacích. Kromě toho byl zkoumán vliv demografických charakteristik, jako jsou pohlaví a věk respondentů. Byly formulovány závěry o tom, jak různé vlastnosti chatbotů ovlivňují vnímání důvěryhodnosti mezi obecnou populací i specifickými demografickými skupinami.
Klíčová slova: chatboti; důvěryhodnost chatbotů; umělá inteligence; antropomorfismus
Název práce: Factors that affect the trustworthiness of chatbots
Autor(ka) práce: Dyomina, Valeriya
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Kliegr, Tomáš
Oponenti práce: Chudán, David
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bachelor thesis investigates the factors that affect the trustworthiness of chatbots. The main objective was to study the existing literature on chatbot trustworthiness and identify factors that could hypothetically have a positive influence on this credibility. Based on the information found, a chatbot was created in two versions, one of which was highly effective (responded briefly and accurately) but was not anthropomorphic (did not have a human avatar, did not use emoji, and did not have gender) and was not set up to consider factors such as transparency, security, immaturity of technology and accountability. The second version of the chatbot included all of the above factors, but its effectiveness was reduced. Subsequently, a questionnaire was completed by 99 respondents to determine which of the chatbots was perceived as more trustworthy in different contexts and situations. In addition, the influence of demographic characteristics such as gender and age of the respondents. Conclusions were drawn about how different chatbot characteristics affect perceptions of trustworthiness among the general population and specific demographic groups.
Klíčová slova: chatbots; chatbot credibility; artificial intelligence; anthropomorphism

Informace o studiu

Studijní program / obor: Informační média a služby
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačního a znalostního inženýrství

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 22. 9. 2022
Datum podání práce: 4. 5. 2024
Datum obhajoby: 10. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/81838/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: