Vybrané problémové okruhy kybernetické bezpečnosti u žáků druhého stupně základní školy
Název práce: | Vybrané problémové okruhy kybernetické bezpečnosti u žáků druhého stupně základní školy |
---|---|
Autor(ka) práce: | Horalíková, Eva |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Papík, Richard |
Oponenti práce: | Sklenák, Vilém |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Cílem práce je zjistit, s jakými oblastmi kybernetické bezpečnosti mají žáci druhého stupně základních škol největší problém a na tyto problémové oblasti vytvořit metodické materiály pro vzorové hodiny. Dílčím cílem je tyto vzorové hodiny sama odučit a získat zpětnou vazbu od kolegyně a asistentky pedagoga. První část kvalifikační práce se zabývá vymezením pojmů v oblasti kybernetické bezpečnosti s přihlédnutím na situaci žáků 6.-9. třídy. Dále jej popsán současný stav výuky kybernetické bezpečnosti na základních školách včetně charakteristik preventivních programů od různých organizací. Okrajově je zmíněna i umělá inteligence, a to jednak jako zdroj rizik v kyberprostoru, ale také její využití ve vzdělávání. Druhá část se zaměřuje na výzkum a praxi přímo ve třídě. Bylo provedeno dotazníkové šetření na žácích ZŠ Campanus v Praze a jeho výsledky sloužily jako podklad pro tvorbu metodik do výuky. V rámci této práce byly vytvořeny dvě metodiky pro hodiny informatiky. Obě využívají pracovní listy a interaktivních aplikací pro aktivizaci a opakovaní. Pro získání zpětné vazby byly provedeny polostrukturované rozhovory, jeden s asistentkou pedagoga a druhý se zkušenější kolegyní. |
Klíčová slova: | výuka informatiky ; základní škola; Kybernetická bezpečnost |
Název práce: | Selected cybersecurity issues for lower secondary school students |
---|---|
Autor(ka) práce: | Horalíková, Eva |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Papík, Richard |
Oponenti práce: | Sklenák, Vilém |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The primary aim of the work is to find out which areas of cyber security are the most problematic for pupils of the second level of primary schools. The other output is a set of methodological materials for sample lessons on these problem areas. A sub-goal is to teach these sample lessons myself and get feedback from my colleagues and a teaching assistant. The first part of the qualification thesis deals with the definition of concepts in the field of cyber security, taking into account the situation of pupils in grades 6-9. It then describes the current state of cybersecurity education in elementary schools, including characteristics of prevention programs provided by various organizations. Artificial intelligence is also mentioned in two aspects: as a source of risk in cyberspace and its application in education. The second part focuses on research and followingly, two model lessons were conducted directly in the classroom. A questionnaire survey was carried out on the pupils of the Campanus Primary School in Prague and its results were used as a basis for the development of teaching methodologies. Two sample methodologies for computer science classes were developed as part of this work. Both use worksheets and interactive applications for activation and repetition. Lastly, semi-structured interviews were conducted to obtain feedback, one with a teaching assistant and the other with a more experienced colleague. |
Klíčová slova: | Cyber security; computer science education; lower secondary school |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Informační média a služby |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra informačního a znalostního inženýrství |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 13. 6. 2023 |
---|---|
Datum podání práce: | 5. 5. 2024 |
Datum obhajoby: | 13. 6. 2024 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/84802/podrobnosti |