Bakalářská práce se zaměřuje na identifikování kreativních bariér spojovaných s prací s hlasem při tvorbě elektronické taneční hudby a na jejich eliminaci pomocí umělé inteligence v roce 2024. K práci bylo provedeno dotazníkové šetření, analýza standardních postupů práce s hlasem na profesionálních EDM skladbách, případová studie praktické ukázky tvorby EDM skladeb a rozhovor s výkonným ředitelem a zakladatelem jedné z nejpoužívanějších hlasových online AI platforem. V teoretická části této prác... zobrazit celý abstraktBakalářská práce se zaměřuje na identifikování kreativních bariér spojovaných s prací s hlasem při tvorbě elektronické taneční hudby a na jejich eliminaci pomocí umělé inteligence v roce 2024. K práci bylo provedeno dotazníkové šetření, analýza standardních postupů práce s hlasem na profesionálních EDM skladbách, případová studie praktické ukázky tvorby EDM skladeb a rozhovor s výkonným ředitelem a zakladatelem jedné z nejpoužívanějších hlasových online AI platforem. V teoretická části této práce se nachází základy produkce elektronické taneční hudby, teoretické znalosti o umělé inteligenci a její předpoklady pro hudební tvorbu. Praktická část této práce obsahuje dotazníkové šetření mezi producenty elektronické taneční hudby, Následuje analýza nejčastějších praktik pro práci s hlasem v produkci elektronické taneční hudby, případová studie tvorby EDM tracků, srovnání postupů a vyhodnocení, zdali se naplnil cíl práce. Nejčastějšími bariérami, se kterými se producent při práci s hlasem pro tvorbu EDM setká, je obecně nějaké vokály získat. Jednotlivé cesty mají své vlastní bariéry – autorská práva a technická náročnost při samplování, nedostatek originality při používání platforem jako je Splice a nutná úprava těchto vokálů, časová náročnost při práci se zpěvákem/vlastním hlasem a finanční náročnost při práci se zpěvákem/vlastním hlasem. Z dotazníkového šetření jsme se dozvěděli, že producenti nejčastěji získávají vokály ze sample platformy Splice a že ve více než polovině případů AI pro hudební produkci nepoužívají. Z analýzy vychází, že nejčastějšími zdroji vokálů pro tvorbu EDM v roce 2024 jsou: využití online sample balíčků a platforem, využití text-to-speech syntézy, nahrávání krátkých frází pro klubovou hudbu, samplování a práce se zpěvákem. Z případové studie vychází, že umělá inteligence dokáže eliminovat bariéry spojované s prací s hlasem při tvorbě elektronické taneční hudby, a to konkrétně při akvizici vokálů a snížení časové a finanční náročnosti – díky AI lze jednodušeji a rychleji samplovat, díky funkcím na převedení hlasu lze např. urychlit zdlouhavý proces nahrávání jednotlivců pro tvorbu nahrávky sboru nebo i jen změnit hlas na takový hlas, který zapadá do daného EDM tracku lépe. Díky GenAI platformám jako je Suno lze celé skladby přímo generovat, ze kterých lze pomocí AI stem separace vokály extrahovat a využít je pro daný EDM track. Využití umělé inteligence je kontroverzní téma kvůli problémům spojovaným s autorskými právy, původu datasetů potřebných pro funkci GenAI platformy Suno nebo využití hlasu jiné osoby bez jejího souhlasu. |