Analýza vnímania a vplyv greenwashingu na českého a slovenského spotrebiteľa v odevnom priemysle

Název práce: Analýza vnímania a vplyv greenwashingu na českého a slovenského spotrebiteľa v odevnom priemysle
Autor(ka) práce: Chamrazová, Emma
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Bartoš, Petr
Oponenti práce: Zamazalová, Marcela
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Odevný priemysel je druhým najviac znečisťujúcim priemyslom na svete. To, že čoraz viac spoločností využíva praktiky greenwashingu iba negatívne prispieva k tejto problematike. Hlavným cieľom tejto práce je analýza vnímania greenwashingu českým a slovenským spotrebiteľom a identifikácia vplyvu greenwashingu v odevnom priemysle. Práca je zameraná na poprednú spoločnosť v sektore rýchlej módy H&M. Ako prvý bol realizovaný sekundárny výskum v podobe analýzy krokov a tvrdení H&M v oblasti udržateľnosti. Zistené bolo, že tvrdenia H&M často pôsobia zavádzajúcim dojmom a nájdené boli aj prípady využívania greenwashingu. Ďalej bol realizovaný primárny výskum v podobe dotazníkového šetrenia. Išlo o kvantitatívny výskum, ktorý dopomohol zistiť, že povedomie o greenwashingu je celkom veľké, avšak oveľa výraznejšiu informovanosť bolo vidieť u mladšej generácie. Tá si greenwashing výraznejšie spájala práve aj s H&M a následne ho vnímala v oveľa negatívnejšom svetle. Aby sa vyhla tomuto negatívnemu vnímaniu od spotrebiteľov bolo spoločnosti doporučené, aby voči svojim zákazníkom bola transparentnejšia a úprimnejšia. Ak chce tiež uskutočniť pozitívnu zmenu v priemysle ako tvrdí, mala by uskutočniť kroky k cirkulárnej móde. Väčšia informovanosť spotrebiteľov by mohla viesť k ich uvedomelejšiemu nákupnému správaniu, čo by spolu so skutočne udržateľnými krokmi spoločnosti mohlo postupne viesť k lepšiemu módnemu svetu.
Klíčová slova: greenwashing; H&M; udržateľnosť; odevný priemysel
Název práce: Analýza vnímania a vplyv greenwashingu na českého a slovenského spotrebiteľa v odevnom priemysle
Autor(ka) práce: Chamrazová, Emma
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Bartoš, Petr
Oponenti práce: Zamazalová, Marcela
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Oděvní průmysl je druhým nejvíce znečišťujícím průmyslem na světě. To, že stále více společností využívá praktiky greenwashingu jen negativně přispívá k této problematice. Hlavním cílem této práce je analýza vnímání greenwashingu českým a slovenským spotřebitelem a identifikace vlivu greenwashingu v oděvním průmyslu. Práce je zaměřena na přední společnost v sektoru rychlé módy H&M. Jako první byl realizován sekundární výzkum v podobě analýzy kroků a tvrzení H&M v oblasti udržitelnosti. Bylo zjištěno, že tvrzení H&M často působí zavádějícím dojmem a nalezeny byly i případy využívání greenwashingu. Dále byl realizován primární výzkum v podobě dotazníkového šetření. Šlo o kvantitativní výzkum, který dopomohl zjistit, že povědomí o greenwashingu je docela velké, avšak mnohem výraznější informovanost bylo vidět u mladší generace. Ta si greenwashing výrazněji spojovala právě is H&M a následně ho vnímala v mnohem negativnějším světle. Aby se vyhnula tomuto negativnímu vnímání od spotřebitelů bylo společnosti doporučeno, aby vůči svým zákazníkům byla transparentnější a upřímnější. Pokud chce také uskutečnit pozitivní změnu v průmyslu, jak tvrdí, měla by uskutečnit kroky k cirkulární módě. Větší informovanost spotřebitelů by mohla vést k jejich uvědomělejšímu nákupnímu chování, což by spolu se skutečně udržitelnými kroky společnosti mohlo postupně vést k lepšímu módnímu světu.
Klíčová slova: oděvní průmysl; H&M; greenwashing; udržitelnost
Název práce: Analysis of perception and the impact of greenwashing on Czech and Slovak consumers in the fashion Industry
Autor(ka) práce: Chamrazová, Emma
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Bartoš, Petr
Oponenti práce: Zamazalová, Marcela
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
The clothing industry is the second most polluting industry in the world. The increasing use of greenwashing practices by many companies only negatively contributes to this issue. The main goal of this thesis is to analyse the perception of greenwashing among Czech and Slovak consumers and to identify the impact of greenwashing in the clothing industry. The work focuses on the leading fast fashion company H&M. Initially, secondary research was conducted in the form of an analysis of H&M's sustainability claims and actions. It was found that H&M's claims often give a misleading impression, and instances of greenwashing were identified. Furthermore, primary research was conducted in the form of a questionnaire survey. This quantitative research helped reveal that awareness of greenwashing is quite high, but much greater awareness was observed among the younger generation. They significantly associated greenwashing with H&M and consequently viewed it in a much more negative light. To avoid this negative perception from consumers, it was recommended that the company be more transparent and honest with its customers. If it also wants to make a positive change in the industry, as it claims, it should take steps towards circular fashion. Greater consumer awareness could lead to more conscious shopping behaviour, which, along with truly sustainable company actions, could gradually lead to a better fashion world.
Klíčová slova: greenwashing; fashion industry; H&M; sustainability

Informace o studiu

Studijní program / obor: Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra marketingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 3. 1. 2024
Datum podání práce: 15. 5. 2024
Datum obhajoby: 29. 5. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/86993/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: