Diplomová práce se zabývá krizovými situacemi v námořní dopravě a způsoby jejich řešení. Námořní doprava tvoří páteř mezinárodního obchodu, jelikož více než 80 % světového zboží je přepravováno právě tímto způsobem. Stabilita a plynulost námořních tras jsou proto zásadní pro efektivní fungování globální ekonomiky. Práce analyzuje vybrané krizové události, kterými jsou uvíznutí lodi Ever Given v Suezském průplavu, potopení lodi Felicity Ace, ozbrojené útoky v oblasti Rudého moře a kolaps mostu v Baltimoru způsobený lodí Dali. Cílem práce je ověřit, zda a jak tyto incidenty ovlivňují logistické toky a dodavatelské řetězce, a zároveň identifikovat způsoby řešení těchto krizí v praxi. Výsledky ukazují, že narušení námořní dopravy má významné dopady nejen na lokální, ale i na globální úrovni. To zdůrazňuje nutnost preventivních opatření a efektivní reakce ze strany logistických a obchodních subjektů.
The thesis focuses on crisis situations in maritime transport and the ways in which they are handled. Maritime transport forms the backbone of international trade, as more than 80% of global goods are transported by sea. The stability and smooth operation of maritime routes are therefore essential for the efficient functioning of the global economy. The thesis analyzes selected crisis events, including the grounding of the Ever Given in the Suez Canal, the sinking of the Felicity Ace, armed attacks in the Red Sea region, and the collapse of the Baltimore bridge caused by the vessel Dali. The aim of the thesis is to determine whether and how these incidents impact logistics flows and supply chains, while also identifying actual solutions to such crises. The findings show that disruptions in maritime transport have significant effects not only on a local level but also globally. This underscores the need for preventive measures and effective responses from logistics and trade stakeholders.
Klíčová slova:
maritime transport; maritime transport crises; Ever Given; Felicity Ace; Dali; Red Sea; Houthis