Využití informačních a komunikačních technologií v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol

Název práce: Využití informačních a komunikačních technologií v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol
Autor(ka) práce: Mauerová, Nela
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Radváková, Věra
Oponenti práce: Šafránek, Petr
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se zabývá porovnáním využití matematických aplikací na druhém stupni vybraných základních škol v Pardubicích a v Praze. Autorka si klade za cíl sestavit příručku pro učitele a žáky s doporučenými vybranými aplikacemi, které by mohly být použité při výuce matematiky a které by mohly přispět ke zvýšení efektivity a atraktivity výuky. Dalším cílem bylo zjistit a porovnat, zda učitelé a žáci ve vybraných městech digitální nástroje ve výuce matematiky využívají nebo nevyužívají. Teoretická část práce je založena na rešerši odborné literatury a dokumentů Ministerstva školství. Následuje kapitola analýzy dostupných vzdělávacích matematických aplikací. V empirické části autorka aplikuje kombinaci metod – řízené rozhovory s učiteli, dotazníkové šetření mezi žáky, přímé pozorování výuky a porovnání výsledků mezi zapojenými školami. Hlavním výstupem práce je praktická příručka pro učitele matematiky, která přehledně a srozumitelně představuje vybrané digitální aplikace využitelné ve výuce. Obsahuje rozdělení do tří kategorií: geometrické a grafické aplikace, online platformy a ostatní nástroje. U každé aplikace nabízí stručný popis a QR kód pro snadný přístup k dalším informacím. Z analýzy dat vyplývá, že na sledovaných školách nejsou matematické aplikace běžně využívány. Učitelé je vnímají spíše jako doplněk výuky, nikoliv jako její náhradu. Zatímco na pardubické škole se běžně používá počítač s dataprojektorem alespoň k prezentaci učiva, na pražské škole jsou digitální technologie ve výuce matematiky uplatňovány minimálně, jen někdy při suplovaných hodinách k procvičování. Vedení škol i žáci vnímají ICT jako přirozenou součást výuky, avšak jejich využití se omezuje převážně na promítání materiálů.
Klíčová slova: informační a komunikační technologie; vzdělávání; základní školství v ČR; matematické aplikace; interakce žák a učitel
Název práce: The Use of Information and Communication Technologies in Mathematics Lessons at the Lower Secondary Level of Primary Schools
Autor(ka) práce: Mauerová, Nela
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Radváková, Věra
Oponenti práce: Šafránek, Petr
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The bachelor thesis deals with the comparison of the use of mathematical applications in the lower secondary level of selected primary schools in Pardubice and Praha. The author aims to compile a guide for teachers and pupils with recommended selected applications that could be used in teaching mathematics and that could contribute to increasing the effectiveness and attractiveness of teaching. Another goal was to find out and compare whether teachers and pupils in these cities use or do not use digital tools in math lessons. The theoretical part of the thesis is based on a literature research and documents of The Ministry of Education, Youth and Sport. This is followed by a chapter of analysis of available educational mathematics applications. In the empirical part, the author applies a combination of methods – guided interviews with teachers, questionnaire surveys among pupils, direct observation of teaching and comparison of results between the participating schools. The main output of the thesis is a practical guide for mathematics teachers, which clearly and comprehensibly presents selected digital applications for use in teaching. It is divided into three categories: geometric and graphical applications, online platforms, and other tools. For each application, it offers a brief description and a QR code for easy access to further information. Data analysis shows that mathematical applications are not commonly used in the schools surveyed. Teachers perceive them as a supplement to teaching rather than a substitute. While at the Pardubice school a computer with a projector is commonly used at least for presenting the curriculum, at the Prague school digital technologies are minimally used in mathematics teaching, only for practicing during substitute lessons. School management and pupils perceive ICT as a natural part of teaching, but its use is limited to the projection of materials.
Klíčová slova: primary education in the Czech Republic; mathematical applications; education; pupil-teacher interaction; information and communication technologies

Informace o studiu

Studijní program / obor: Informační média a služby
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 17. 10. 2024
Datum podání práce: 9. 5. 2025
Datum obhajoby: 2025

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: