Analýza finanční gramotnosti v EU na základě dat INEV

Název práce: Analýza finanční gramotnosti v EU na základě dat INEV
Autor(ka) práce: Výstup, Václav
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Vyletelka, Michal
Oponenti práce: -
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato bakalářská práce si klade za cíl identifikovat a analyzovat klíčové faktory ovlivňující úroveň finančních a ekonomických znalostí mezi studenty středních škol v České republice. V kontextu rostoucí komplexity finančního prostředí a potřeby posílení finanční gramotnosti u mladé generace je zásadní porozumět determinantům těchto znalostí pro cílené vzdělávací intervence. Práce využívá kvantitativní výzkumný přístup, konkrétně metody analýzy rozptylu (ANOVA), korelační analýzy a vícenásobné lineární regrese, aplikované na rozsáhlý datový soubor, který vznikl v rámci projektu Ekonomické olympiády 2024 a zahrnuje data téměř 30 000 studentů napříč ČR doplněné o jejich individuální charakteristiky zahrnující socio-demografické faktory a studijní profil studenta. Hlavní zjištění práce zahrnují statisticky významný vliv typu navštěvované střední školy, pohlaví, známky z matematiky a ročníku studia. Rovněž se potvrdil pozitivní vliv absolvování kurzu ekonomie/financí. Vliv regionální příslušnosti školy a vzdělání rodičů se v regresním modelu projevil jako nevýrazný. Výsledky práce poukazují na potřebu cíleného finančního vzdělávání s ohledem na identifikované rozdíly a zdůrazňují význam rozvoje matematických a analytických dovedností.
Klíčová slova: Finanční gramotnost; Česká republika; Střední školy; Ekonomická olympiáda
Název práce: Analysis of financial literacy in the EU based on INEV data
Autor(ka) práce: Výstup, Václav
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Vyletelka, Michal
Oponenti práce: -
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis aims to identify and analyse the key factors influencing the level of financial and economic knowledge among secondary school students in the Czech Republic. In the context of the increasing complexity of the financial environment and the need to strengthen financial literacy among the young generation, it is crucial to understand the determinants of this knowledge for targeted educational interventions. The paper uses a quantitative research approach, specifically analysis of variance (ANOVA), correlation analysis and multiple linear regression methods, applied to a large dataset created as part of the Economic Olympiad 2024 project, which includes data from nearly 30,000 students across the Czech Republic, supplemented by their individual characteristics, including socio-demographic factors and academic background. Key findings highlight statistically significant effects of the type of attended secondary school, gender, mathematics grade and year of study. The positive effect of having taken an economics/finance course was also confirmed. The effect of regional school affiliation and parental education was not significant in the regression model. The results of this paper point to the need for targeted financial education in light of the identified differences and highlight the importance of developing mathematical and analytical skills.
Klíčová slova: Financial literacy; Secondary schools; Czechia; Economic Olympiad

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra bankovnictví a pojišťovnictví

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 16. 3. 2025
Datum podání práce: 21. 5. 2025
Datum obhajoby: 2025

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: