Sémiotické a kulturní sabotáže jako forma antikonzumního jednání
Autor(ka) práce:
Hubařová, Martina
Typ práce:
Diplomová práce
Vedoucí práce:
Šimůnek, Michal
Oponenti práce:
-
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Hlavním tématem této práce je využívání culture jammingu (kulturních sabotáží) v oblasti antikonzumní rétoriky skupiny Adbusters Media Foundation. Cílem, který práce sleduje, je zjistit, jakým způsobem skupina Adbusters Media Foundation vyu-žívá kulturních sabotáží v rámci boje proti konzumerismu a ukázat, zda podle myš-lenek antikonzumerismu, které skupina propaguje, také ona sama (a její členové) funguje. K dosažení první části cíle je využito sémiotické analýzy dle Rolanda Barthe-se. Provedena je analýza 5 komunikátů skupiny Adbusters Media Foundation na úrovni denotace, konotace a mýtu. Druhá část cíle je naplněna srovnáním myšlenek prezentovaných skupinou Adbusters Media Foundation s působením této skupiny. Zjištěním práce je, že sdělení skupiny jsou velmi promyšlená a s mnoha skrytými významy. Zároveň však také bylo zjištěno, že se skupina dle toho, co hlásá, sama bez-výhradně nechová.
Klíčová slova:
antikonzumerismus; sémiotická analýza; kulturní sabotáže; Adbusters Media Foundation
Název práce:
Semiotic and Cultural Sabotage as a Form of Anti-Consumerism
Autor(ka) práce:
Hubařová, Martina
Typ práce:
Diploma thesis
Vedoucí práce:
Šimůnek, Michal
Oponenti práce:
-
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
The main topic of this thesis is the use of culture jamming in the anti-consumerist rhetoric of the Adbusters Media Foundation. The aim of the thesis is to examine how the group Adbusters Media Foundation uses culture jamming in its fight against consumerism and to show whether the ideas of anti-consumerism promoted by the group are also acted upon by the group (and its members). To achieve the first part of the objective, a semiotic analysis according to Roland Barthes is used. An analysis of 5 communications by the Adbusters Media Foundation group is carried out at the level of denotation, connotation and myth. The second part of the objective is fulfilled by comparing the ideas presented by the Adbusters Media Foundation group with the actions of this group. The findings of the thesis suggest that the group's messages are very sophisticated and with many hidden meanings. At the same time, however, it was also found that the group itself does not behave unreservedly according to what it preaches.
Klíčová slova:
cultural sabotage; anti-consumerism; Adbusters Media Foundation; semiotic analysis