Vliv selského rozumu a znalosti statistiky na posuzování věrohodnosti framingu

Název práce: Vliv selského rozumu a znalosti statistiky na posuzování věrohodnosti framingu
Autor(ka) práce: Kubíková, Kristina
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Sabolovič, Mojmír
Oponenti práce: Dvořák, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce analyzuje vztah mezi selským rozumem, znalostí statistiky a posuzo-váním věrohodnosti framingu. Nejprve poskytuje pracovní definici a teoretický podklad pro všechny tři proměnné. Dále pak za pomoci dotazníkového šetření získává data, která posléze vyhodnocuje a interpretuje. K jejich analýze využívá metodu OLS zpracovanou softwarem Gretl. Bylo zjištěno, že na úroveň znalostí statistiky má signifikantně pozitivní vliv vzdělání, signifikantně negativní vliv pak věk. Lidé s vyšší znalostí statistiky jsou také více skeptičtí ke statistic-kým informacím obecně, bez ohledu na framing. Úroveň selského rozumu je výrazně pozitivně ovlivňována vzděláním a stejně jako v případě statistiky ne-gativně ovlivňována věkem. Lidé s vyšší úrovní selského rozumu jsou také mé-ně náchylní k manipulaci framingem.
Klíčová slova: Selský rozum; Statistika; Framing; Common Sense
Název práce: The effect of common sense and statistical knowledge on assessing veracity of framed information
Autor(ka) práce: Kubíková, Kristina
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Sabolovič, Mojmír
Oponenti práce: Dvořák, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis aims to find the link between common sense, knowledge of statistics and subjective assessment of framed information’s veracity. First, it provides a working definition and theoretical basis for the dependent vairables. Then it evaluates and interprets the data obtained through a questionnaire survey. For the analysis an OLS model processed by Gretl is used. It was found that the level of knowledge of statistics is significantly positively affected by education level, on the other hand, age has a strong negative effect on this dependent variable. People with higher statistical knowledge also tend to be more sceptic to information (marking them false), regardless the framing. Common sense was also found to be significantly positively affected by education and signifi-cantly negatively affected by age. People with higher levels of common sense are also less likely to be manipulated by the way information are presented – framing.
Klíčová slova: Common Sense; Framing; Statistics

Informace o studiu

Studijní program / obor: Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 4. 5. 2020
Datum podání práce: 27. 6. 2021
Datum obhajoby: 20. 8. 2021
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/73269/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: